Prima   |  Social | Raport CJI: Într-un an electoral, partizanatul politic este tot mai evident

Raport CJI: Într-un an electoral, partizanatul politic este tot mai evident

29.03.2018   205 Accesări  
Mai multe instituții media din Moldova continuă să favorizeze anumite partide politice, recurg la tehnici de manipulare, în prim plan fiind etichetarea, generalizarea, răspândirea informațiilor false, incomplete și tendențioase. Știrile sunt scrise cu abateri de la normele deontologice, informațiile sunt redate cu un amestec dintre fapte și opinii, cu omisiunea unor informații. Sunt constatările raportului de monitorizare „Elemente de propagandă, manipulare informațională și încălcare a normelor deontologiei jurnalistice în spațiul mediatic autohton”, realizat de către Centrul pentru Jurnalism Independent.

Votează: 0.0/5 (0 Voturi )

vezi mai mult
A fost constituită Reţeaua Naţională pentru Dezvoltare Rurală
28.06.2018   63 Accesări   
Realizările Misiunii sunt cu accent pe introducerea unei schimbări în managementul frontierelor, șeful EUBAM
27.06.2018   65 Accesări   
 
 

În perioada ianuarie-martie, au fost monitorizate 12 instituții media: posturile TV – Publika, Prime, Canal 2, Canal 3, Jurnal, Accent, RTR, NTV și Moldova 1 și  portalurile –  noi.md, sputnik.md și deschide.md.

Într-o conferință de presă la IPN, joi, 29 martie, Victor Gotişan, autor al raportului, a spus că evenimentului de învestire a noilor miniștri, din 10 ianuarie, Accent TV i-a dat o conotație negativă, reflectându-l dezechilibrat, prin prisma comentariilor și declarațiilor președintelui Igor Dodon. Jurnal TV a promovat ideea că aceste modificări în garnitura guvernamentală sunt moftul liderului democrat, Vlad Plahotniuc. Moldova 1 a folosit un scenariu de reflectare a subiectului asemănător celui de la Prime TV Canal 2, Canal 3 și Publika TV. Portalul deschide.md a făcut uz de amestecul faptelor și opiniilor.

În știrile despre adoptarea legii „antipropagandă”, Accent TV și NTV au scos în evidență doar lacunele din proiect. Prime TV, Publika, Canal 2 și Canal 3 au prezentat subiectul din perspectivă pozitivă. Pentru Jurnal TV subiectul a servit motiv de a acuza Partidul Democrat. Iar sputnik.md a făcut uz de amestecul faptelor și opiniilor.

Demisia lui Dorin Chirtoacă din funcția de primar a fost reflectată la sputnik.md ca pretext de a prezenta Partidul Liberal într-o lumină negativă. Portalul deschide.md a reflectat subiectul prin prisma vieții private a fostului edil. Prime TV, Canal 2, Canal 3 și Publika, Accent TV și NTV au scos în evidență aspectele ce țin de dosarele lui Dorin Chirtoacă, decât propriu-zis evenimentul demisiei.

Interceptarea convorbirii telefonice dintre afaceristul Veaceslav Platon și Alexandru Tănase, pe când era președinte al Curții Constituționale, care a dus la demisia ultimului din funcția de ministru al justiției, a servit pentru Jurnal TV motiv pentru a ataca Partidul Democrat şi pe Vladimir Plahotniuc. Prime TV, Canal 2, Canal 3 și Publika TV s-au concentrat doar de demisia lui Alexandru Tănase, omițând subiectul primar.

„Din cauza faptului că unii au preferințe politice, fac partizanat. Constatăm acest partizanat pe care l-am văzut periodic de-a lungul ultimilor ani. Uneori este mai evident, alteori este mai puțin evident, dar, ținând cont că acum avem un an electoral, anticipăm că în următoarele rapoarte vom avea și mai flagrantă această tendință”, a spus Nadine Gogu, directorul executiv al Centrului pentru Jurnalism Independent.

CJI recomandă Consiliului Coordonator al Audiovizualului să se autosesizeze și să inițieze monitorizarea posturilor TV care difuzează informații manipulatoare, pentru a constata derogările de la lege și a aplica sancțiuni. Consumatorilor de presă li se recomandă să se informeze din mai multe surse media, pentru a evita riscul de a primi o informație eronată și manipulatoare.

 

Comentarii Adaugă comentariu
Comentaţi autorizându-vă cu:  De la OM la OM Facebook Google Twitter Вконтакте OpenID Yandex Mail.ru Loginza MyOpenID WebMoney